Zo verandert ChatGPT Search het zoekgedrag van je doelgroep

Zo verandert ChatGPT Search het zoekgedrag van je doelgroep

Sinds ChatGPT in 2022 door OpenAI werd gelanceerd, is het gedrag van zoekmachinegebruikers al enigszins veranderd. Waar Google en Bing namelijk op hun best werken als je korte zoektermen intypt, kon je met ChatGPT aan informatie komen door een gesprek te voeren. Het enige nadeel was dat ChatGPT ook weleens verkeerde informatie deelde, die toch heel aannemelijk klonk. Eigenlijk moest je dus alles wat ChatGPT je vertelde nog eens factchecken.

De introductie van ChatGPT Search moet hier verandering in brengen. Maar zo’n nieuwe zoekmachine beïnvloedt misschien wel de werking van online adverteren. Wil je weten wat de gevolgen voor jouw online marketingcampagne kunnen zijn? Lees dan snel verder, want in dit blog lees je er alles over.

Welke impact heeft ChatGPT Search op SEA-campagnes?

Voor SEA zijn de gevolgen misschien wel heel groot. Omdat ChatGPT Search geen advertenties toont, kun je via deze zoekmachine namelijk niet adverteren. Dit kan nog wel via Google. Volgens experts – zoals de specialisten van internet marketing bureau Semwerkt – blijven veel gebruikers Google inzetten voor het zoeken naar producten en diensten. Maar als gebruikers gewend raken aan platforms zonder advertenties, zijn zij misschien minder geneigd om op advertenties in de klassieke zoekmachines te klikken. Adverteer jij veel via Google, dan is dit dus een trend om in de gaten te houden.

Wat betekent ChatGPT Search voor jouw SEO-strategie?

Ook SEO verandert misschien wel door de komst van ChatGPT Search. Gebruikers die zoeken met deze zoekmachine, klikken minder snel door naar websites, omdat ze het antwoord al direct in de chat te zien krijgen. Dit kan zorgen voor minder organisch verkeer. Maar je SEO-strategie blijft alsnog heel belangrijk. Goede content die betrouwbaar is, kan er namelijk voor zorgen dat jouw website een bron wordt voor AI-tools zoals ChatGPT Search. Zien gebruikers je bedrijfsnaam vaak als bron terugkomen, dan zullen ze waarschijnlijk aan je bedrijf denken als ze jou producten of diensten nodig hebben. Volg daarom deze tips bij het creëren van je content:

  • Zorg dat je informatie biedt waar jouw doelgroep echt iets aan heeft.
  • Optimaliseer je teksten voor specifieke vragen van gebruikers.
  • Werk je content regelmatig bij, zeker over snel-veranderende onderwerpen.
  • Experimenteer met verschillende soorten content, van blogs tot gidsen en lijstjes, maar ook video’s.
  • Houd de effecten van AI-tools op je verkeer in de gaten en pas je aanpak waar nodig aan.

Blijf flexibel en speel in op de toekomst

Natuurlijk kunnen specialisten voorspellingen doen, maar of die voorspellingen uitkomen is altijd maar de vraag. De zoekgewoonten van gebruikers veranderen snel, mede door tools zoals ChatGPT Search. Door de ontwikkelingen te volgen en je strategie aan te passen, blijf je online zichtbaar. Een specialist is altijd op de hoogte van de laatste trends en weet precies hoe hij jouw online marketingcampagne hierop kan aanscherpen.

Wil je meer weten over hoe je jouw marketingaanpak kunt afstemmen op nieuwe technologieën? Neem dan contact op met een specialist, zoals Semwerkt.