Wat kun je doen als je huurbaas niet reageert op je verzoeken?
Een collega die slurpt, stinkt of veel te luidruchtig zijn weekendplannen bespreekt. Daar zit niemand op te wachten. En wat is nu eigenlijk de juiste timing om loonsverhoging te vragen en de beste manier om te sparen? Het komt allemaal aan bod in de rubriek ‘Tessa geeft raad’. Deze week gaat het over een huurbaas die langzaam of niet reageert op verzoeken.
„Beste Tessa, ik heb een probleem met mijn huurbaas. Als ik bel, neemt hij niet op. Op appjes reageert hij ook niet, en als hij dat wel doet, is dat traag en probeert hij me af te wimpelen dat ik bepaalde dingen zelf moet betalen. Afgelopen winter hebben mijn ouders en ik daarom maar zelf de verrotte raamkozijnen gerepareerd. Het was echt geen doen meer. Ik zit met mijn handen in het haar, want ik wil de relatie niet verpesten. Wat kan ik doen?”
Huurbaas reageert niet op verzoeken
Wat een vervelende situatie. Het is logisch dat je de relatie met je huurbaas goed wil houden, maar het mag niet zo zijn dat je in een slecht onderhouden woning moet wonen. Het is de taak van de verhuurder om te zorgen dat de woning in goede staat is.
Het is wel goed om te weten dat je huurbaas niet verantwoordelijk is voor ál het onderhoud. Een goede vuistregel is dat je kleine dagelijkse reparaties binnenshuis, zoals een wc-bril vervangen, voor eigen rekening neemt (hier vind je een compleet overzicht van wat als je kleine herstellingen kunt zien).
Jij geeft echter aan dat je houtrot in je kozijnen hebt – dit is een typisch voorbeeld van wat de verhuurder eigenlijk zou moeten repareren. Net als bijvoorbeeld vocht of schimmel, lekkages, losse trapleuningen en buitenschilderwerk. Dat je huurbaas niet snel actie ondernam is op z’n zachtst gezegd kwalijk te noemen.
Wat kun je doen?
Zoals ik net al zei, snap ik heel goed dat je een goede relatie met je huurbaas wil behouden, maar hoe goed is de relatie nou echt als de verhuurder traag of zelfs helemaal niet reageert op jouw verzoeken?
Om te voorkomen dat je in de toekomst weer kosten voor eigen rekening neemt, kun je de volgende keer als hij niet reageert op je appjes of belletjes, een officiële brief/e-mail sturen. Bij het Juridisch Loket vind je een voorbeeldbrief. Je huurbaas heeft dan nog zes weken om de gebreken te herstellen.
Als je in een sociale huurwoning woonde, had je na die zes weken om een huurverlaging via de Huurcommissie kunnen vragen. Je betaalt dan een lagere huur (die de Huurcommissie vaststelt) totdat de verhuurder het probleem heeft aangepakt.
Omdat je in de vrije sector huurt, zal je naar de rechter moeten stappen. Dat kan als een heftige en overweldigende stap voelen. Het is dan ook een stap waar je goed over na moet denken. De kans is groot dat je relatie met de verhuurder nog slechter wordt.
Toch is het het overwegen waard als dit de enige manier is om je huis echt leefbaar te maken en als je voor jouw gevoel keer op keer hebt geprobeerd om erover te communiceren. Weet je niet hoe je deze stap moet aanpakken? Je kunt naar het Juridisch Loket bellen; zij beantwoorden je vragen en kunnen je doorsturen naar een advocaat.