De e-bike groeit elke dag in populariteit. Steeds meer mensen schaffen een elektrische fiets aan. Vonden wij fietsende Nederlanders het eerst nog aanstellerij om op een fiets met hulpmotor te rijden, tegenwoordig is het de gewoonste zaak van de wereld om gebruik te maken van een fiets met hulpmotor. Die fietsen gebruiken een accu. Die gaat zo’n 5 jaar mee. Daarna belandt hij vaak bij het afval, wat eigenlijk helemaal niet nodig is. Want een accu kun je prima laten reviseren. Hij kan dan opnieuw zo’n 5 jaar dienst doen, net als een nieuwe accu.
Het opladen van de accu van een e-bike
Bij de aanschaf van een Bafang accu of een accu van een ander bekend merk krijg je uitleg hoe je die het beste kunt opladen. Dit advies hangt af van hoe vaak je je e-bike gebruikt. Gebruik je hem voor woon-werkverkeer of om dagelijks op naar school te rijden of alleen maar voor incidentele ritjes? Dat maakt een groot verschil. Het is zaak om de accu volgens het advies te laden om te voorkomen dat hij vroegtijdig ‘lui’ wordt. De leverancier van je e-bike kan je hierover adviseren.
Een nieuwe accu of reviseren?
Een accu is het duurste onderdeel van de elektrische fiets. Als je kiest voor fietsaccu revisie. De accu wordt dan gedemonteerd en bepaalde onderdelen worden vernieuwd. Daarna is de accu weer zo goed als nieuw en kan hij opnieuw zo’n 5 jaar dienst doen. Je krijgt er ook gewoon garantie op. Dit is een veel goedkopere oplossing dan een nieuwe accu kopen.
Wat kost een e-bike eigenlijk?
De prijzen voor elektrische fietsen lopen sterk uiteen. Je kunt ze kopen voor minder dan 1.000 euro, maar ze zijn er ook voor bedragen tot boven de 3.000 euro. Uiteraard zit er groot verschil in kwaliteit tussen goedkoop en duur. De Consumentenbond test regelmatig e-bikes, met soms verrassende uitkomsten. Hier kun je je voordeel mee doen als je een aankoop overweegt. Er zijn ook leaseplannen voor e-bikes, dan betaal je een vast bedrag per maand voor de fiets inclusief verzekering en onderhoud. Na afloop van de leaseperiode is de fiets je eigendom.
De diefstalgevoeligheid van e-bikes
Een punt waar je wel rekening mee moet houden is dat e-bikes gewild zijn bij dieven. Zorg er dus altijd voor dat je je fiets goed op slot zet, het liefst met een kettingslot dat je vast kan zetten aan een fietsenrek of fietsenklem. Dat maakt het voor dieven een stuk minder aantrekkelijk om de fiets mee te nemen. Zet je fiets thuis altijd in een schuur of garage die je op slot kunt doen. In sommige steden is het erg lastig om een elektrische fiets te verzekeren tegen diefstal vanwege het grote aantal gevallen van ontvreemding. Fatbikes, de populaire e-bikes met brede banden, zijn om die reden soms zelfs helemaal niet meer te verzekeren.