Een mooie website laten maken voor je bedrijf is vandaag de dag een must. Je moet online te vinden zijn, want dat wekt vertrouwen bij klanten. Maar juist dat vinden, daar schort het soms nog aan. Want als iemand de naam van je bedrijf niet kent, kan het zomaar zijn dat jouw website niet in de zoekresultaten staat. En dat betekent een potentieel verlies van omzet. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw website goed te vinden is met zoekwoorden die aansluiten bij de producten of diensten die jouw bedrijf levert. Dit doe je met zogenaamde SEO-teksten. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit betekent dat je zoekwoorden in de teksten verwerkt die de lading van jouw bedrijf goed dekken.
Kies de juiste zoekwoorden
Het is natuurlijk zaak om de juiste zoekwoorden te kiezen. Soms liggen die voor de hand. Een rijschool in Amsterdam of een kapper in Den Haag, daar zijn vast wel zoekwoorden te bedenken die iemand kiest als hij daar naar op zoek is. Maar als het om wat meer specifieke diensten of producten gaat kan het lastiger zijn om de juiste zoektermen te selecteren. Je kunt je laten adviseren door een bedrijf dat alle kennis in huis heeft als het gaat om content management. Hiervoor kun je onder andere terecht bij Crossphase. Zij gaan graag voor je aan de slag om je website volledig te optimaliseren voor goede online vindbaarheid.
Kies de juiste aanspreekvorm
Je maakt een website natuurlijk niet alleen voor Google en andere zoekmachines, maar ook voor ‘echte’ bezoekers. Bij het opstellen van contentmanagement is het daarom belangrijk om goed na te denken hoe je je bezoekers wilt aanspreken. Doe je dat in de je of in de u vorm? En als je een keuze maakt, voer die dan ook consequent door. Niets zo storend als een site waar de twee vormen door elkaar worden gebruikt. Maar ook moet je voor jezelf de keuze maken of je je website richt op vakmensen of ook op andere bezoekers. Een website voor vakmensen mag jargon bevatten waarvan je mag veronderstellen dat zij dit beheersen. Op een website voor iedereen zal je meer uitleg moeten geven.
Houd je website up to date
Als je website online staat is het zaak om de inhoud regelmatig te updaten. Je kunt natuurlijk deels tijdloze teksten gebruiken die je niet steeds hoeft aan te passen. Zorg er in ieder geval voor dat niet overduidelijk zichtbaar is dat een tekst al een jaar op de site staat zonder dat die ooit is geüpdatet. Vermijd daarom woorden als ‘deze week’, ‘vorig jaar’ of ‘tien jaar geleden werd ons bedrijf opgericht’. Door met jaartallen te werken kun je een tekst langer gebruiken zonder dat je die steeds hoeft aan te passen. Maar ook aanbiedingen of andere promoties die inmiddels al niet meer van toepassing zijn, haal je uiteraard tijdig van de website. Je kunt hier via het CMS van de website veel aan automatiseren. Of je geeft je webmaster opdracht om de site te updaten, hiervoor moet dan uiteraard wel tijdig input worden aangeleverd.