Het klinkt misschien simpel, een webwinkel starten. Een prima manier om wat bij te verdienen zonder dat je er heel veel voor hoeft te doen. Maar zo simpel is het niet. Tenzij het gaat om een webwinkel die hooguit 10 keer per jaar iets verkoopt. En in dat geval moet je je serieus afvragen of het wel de moeite waard is. Een webwinkel online hebben kost namelijk altijd geld. Je betaalt altijd voor de hosting van de website. Er zijn wel gratis mogelijkheden om een website online te zetten, maar die hebben slechts zeer beperkte mogelijkheden. Online verkoop zit daar niet bij inbegrepen.
Pak het professioneel aan
Wil je je eigen webshop beginnen, denk dan na over een professionele aanpak. Je krijgt maar één kans voor een eerste indruk, en als die niet goed is dan zal een bezoeker niet snel terugkomen. Denk dus goed na over het assortiment dat je gaat aanbieden. Liever een klein aantal producten die je wel snel kunt leveren en waarover je een klant alle informatie kunt geven dan een groter assortiment waarbij dat niet het geval is. Zorg ervoor dat je website er professioneel uitziet. Let erop dat de teksten geen spel- en stijlfouten bevatten en dat de zinnen goed lopen. Vertel geen onwaarheden over je producten. Bepaal het prijsniveau na onderzoek wat de concurrentie doet. Ver boven de prijs gaan zitten betekent sowieso een lage omzet, te lage prijzen betekent dat je geen winst kunt maken. Houd daarbij ook rekening met verpakkings- en verzendkosten.
Online marketing
Als je website online is moet deze natuurlijk bekendheid krijgen onder je doelgroep. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Adverteren via sociale media platforms zoals Facebook, TikTok en Instagram bijvoorbeeld. Je kunt ook adverteren via zoekmachines zoals Google. Als je niet goed weet wat in jouw geval een goede strategie is, dan kun je ook een professioneel bedrijf inschakelen. CCV Shop is zo’n bedrijf. Zij kunnen je helpen met het plaatsen van de juiste content, het schrijven van goede landingspagina’s en het opzetten van een hopelijk succesvolle marketing campagne.
Bepaal je doelgroep
Voordat je geld steekt in marketing moet je weten wat je doelgroep is. Als je vooral lokaal of regionaal verkoopt dan heeft een landelijke campagne geen zin. Als je doelgroep mensen boven de 50 jaar is dan adverteer je eerder op Facebook dan op TikTok. Richt je je op jongeren tot 25 jaar, dan is TikTok juist wel een goed idee. Ook de manier waarop je je doelgroep aanspreekt maakt een groot verschil. Een advocatenkantoor slaat een andere toon aan dan een pizzeria of een winkel met exclusieve damesmode. Het wordt online steeds minder gebruikelijk om klanten met u aan te spreken, maar in bepaalde situaties is dat toch een betere keuze. Denk hier dus goed over na en wees er ook consequent mee. Het valt een oplettende lezer namelijk meteen op als je en u door elkaar worden gebruikt.